Planera graviditet

Gravid grönsaker nyttigt

Det är en av de mest spännande perioderna i ett förhållande när man bestämmer sig för att utöka familjen och skaffa barn. Ni bör båda två börja tänka på er livsstil och hälsa så fort ni bestämt er för att börja försöka och vi tänkte tipsa om några viktiga saker som ni kan göra för att förbereda kroppen på en graviditet.

Slut med preventivmedel

P-piller och p-spruta är ett hormon som det tar lite tid för kroppen att återgå till normala nivåer efter och kroppen återfår sin normala cykel igen därför bör man ha i åtanke att det kan ta ett par månader efter att man slutat med dem.

Kosttillskott

Folsyra är ett bra tillskott att ta eftersom det hjälper till att förhindra missbildningar på ryggmärgen hos fostret, detta ska man gärna börja med ca 3 månader innan graviditeten. Rosenrot har också visat sig ha positiv påverkan för kvinnan att bli gravid genom ett ökat östrogenproduktion. Zinktillskott hjälper mannen med en ökad spermieproduktion. Du kan hitta några bra tillskott här.

Kosten

Att äta regelbundet, allsidigt och en nyttig kost behövs för att stödja ditt växande barn. Ät mycket färsk frukt och grönsaker, proteiner och dra ner på bearbetade och starkt processad mat. Mjölkprodukter är viktigt att få i sig för kalciumets skull som är viktigt för barnets skelettutveckling.

Att undvika

Det finns en hel del information om vad man ska undvika under graviditeten och dessa råd ändras lite då och då utefter ny forskning så det kan vara bra att läsa på om vad som är mest aktuellt. Men det man vet bestämt och som aldrig ändras är att man ska undvika rökning, alkohol och droger när ni försöker bli gravida och under hela graviditeten eftersom det ökar er chans att få en hälsosam graviditet och ett barn som är friskt. Detta gäller både kvinnan och mannen då sekundär påverkan också är skadligt för barnet och kvalitén försämras på mannen spermier om mannen fortsätter med något utav det.

Kropp

En graviditet är påfrestande för kroppen och att hålla sig i form underlättar, dessutom hjälper fysisk aktivitet att hålla nere stressnivåer vilket annars kan vara ett problem under graviditeten. Att vara över- eller underviktig försämrar också era chanser att bli gravida. Mannen bör också hålla sina testiklar svala genom att inte använda för åtsittande underkläder eller ta för mycket varma bad. För varm miljö minskar spermiernas kvalitet.

Stressa inte

Att inte bli gravid kan vara oerhört stressande vilket givetvis inte ökar dina chanser utan kan däremot vara en bidragande orsak till att det tar tid. Tänk på att försöka dra ner på den stress som finns runt omkring dig, både på arbetet och på fritiden. Även då du blivit gravid så ska du tänka på att stress inte är bra för barnet i magen. Har du svårt att slappna av och lära dig dra ner på tempot så kan det vara en bra idé att börja med yoga och olika mindfulnessövningar. Det finns även gravidyoga som du kan fortsätta med under hela graviditeten. Dessa kan vara bra att ha med i bagaget oavsett då det både kan hjälpa dig att andas rätt vid förlossningen och du får en smidigare kropp via yogan, vilket kan hjälpa till både under förlossningen och att hjälpa dig återfå formen snabbare efteråt.

Öka era chanser

Genom att ha ett regelbundet och aktivt sexliv så ökar ni era chanser att bli gravida. Försök att bortse från att ni nu försöker skapa ett barn och har därför mycket fokus på ägglossning och fertila perioder utan fortsätt vara intima under hela cykeln, sex kan ibland behöva vara att få vara nära och ha det skönt tillsammans utan att det ska resultera i ett barn. Dessutom så genom en regelbunden ejakulering får spermierna bättre kvalitet. Tänk också på att om ni använder glidmedel att välja en sort som inte påverkar spermierna negativt. Det finns en del hjälpmedel som hjälper er att ta reda på när ägglossningen är för att bäst öka på era chanser genom att ha samlag under de mest fertila dagarna.